Project Management in the Universidad de Oriente: Improvement of the Ex-Antes Evaluation
Keywords:
project management, evaluation.Abstract
The objective of this study was to demonstrate the importance of ex-ante evaluation as a tool for the management of science and innovation projects at the Universidad de Oriente. For the theoretical analysis we used the methods analysis - synthesis and historical - logic. In the empirical analysis, participant observation, work with a team of experts and brainstorming were used as techniques and tools. The methodological design of the evaluation was defined according to four aspects established by the Organization for Economic Cooperation and Development: field, purpose, criteria and organization. The results of the application of the methodology are presented to the projects to selected projects; which allowed diagnosing the quality of the projects, the areas with the most deficiencies, as well as the aspects that limit the design of the proposals.
References
Arce I.M., et al. (2015). La evaluación ex−ante del programa operativo para el empleo juvenil: Período 2014-2020 (Fondo social europeo). Documentos−Instituto de Estudios Fiscales, pp.1-74.
Baca Urbina, G. (2013). Evaluación de proyectos. (7a. edición). México: McGraw Hill.
Bianco, M. y Sutz, J. (2014). Veinte años de políticas de investigación en la Universidad de la República: aciertos, dudas y aprendizajes. Ediciones Trilce. Montevideo, Uruguay.
Bianco, M.; Gras, N. y Sutz, J. (2014). Reflexiones sobre la práctica de la evaluación académica. Bianco, M. y Sutz, J., coords. Veinte años de políticas de investigación en la Universidad de la República. Aciertos, dudas y aprendizajes. Montevideo, CSIC/Trilce, pp.209-233.
Banco Interamericano para el Desarrollo (1997). Evaluación: Una herramienta de gestión para mejorar el desempeño de los proyectos. Oficina de Supervisión y Evaluación. Estados Unidos.
Buendía, L. (2013). Metodologías para la evaluación del impacto en desarrollo de la ayuda reembolsable: la experiencia europea. Revista Iberoamericana de Estudios de Desarrollo, 2, pp.84-117.
Castro, F. y Pérez, H. (2007). Globalización, ciencia y desarrollo. Comprender el desafío a partir de una experiencia latinoamericana. Innovaciones creativas y desarrollo humano. Ediciones Trilce, Montevideo. Uruguay.
Gomez, L. et al. (2002). Universidad e innovación tecnológica: la necesidad de un cambio en la Universidad de Oriente. Revista Santiago.
Kendall, G.I. y Rollins, S.C. (2003). Advanced Project Portfolio Management and the PMO: Multiplying ROI at Warp Speed. J. Ross Publishing. International Institute for Learning.
Mokate, K. (1993). La evaluación económica de los proyectos sociales. . Desarrollo y sociedad, 31, 9-25.
Nuñez Jover, J.,et al. (2007). Ciencia, Tecnología y Sociedad en Cuba: construyendo una alternativa desde la propiedad social. En Gallina, A.; Núñez, J.; Cappecchi, V.; Montalvo, F., Innovaciones creativas y desarrollo humano. Montevideo: Ediciones Trilce.
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico (1995). Manual de Ayuda al desarrollo, principios del CAD para una ayuda eficaz. Madrid, España.
Pérez, M.Á. (2015). La evaluación de políticas públicas en El Salvador. Breve reflexión. Entorno, 47, 41-45.
Polino, C. (2003). Medir la percepción pública de la ciencia en los países iberoamericanos. Aproximación a problemas conceptuales. Innovaciones creativas y desarrollo humano. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología, Sociedad e Innovación. Vol 5.
Rodrigues Gomes, H.A., Castellanos Pallerols, C.G.M. y Hernández Rodríguez, C.N.R. (2015). Modelo para la evaluación externa de inversiones turísticas con un enfoque de procesos y de sostenibilidad. Santiago, 132, pp.647-659.
Rodríguez, C.; Berenguer, H.; Cabeza, P.; Gómez, L.; Silveira, P., y Caballero, B. (2012) Evaluación de proyectos de I+D y la gestión del conocimiento. Importancia de su vinculación para el desarrollo organizacional. Ciencia en su PC.
Rodríguez, G.B., Córdova, B.S, Delgado, M. y Delgado, R.M. (2015). Integración estratégica y evaluación previa de proyectos de ciencia e innovación en organizaciones deportivas ecuatorianas. Sportis: Revista Técnico-Científica del Deporte Escolar, Educación Física y Psicomotricidad, 1, pp.253-269.
Rodríguez, G.B.; Córdova, B.S.; Morales, S.C.; Ayona, A.R. y Fernández, M.D. (2015). Evaluación exante de proyectos para la gestión integrada de la I+ D+ i. Experiencia en universidades del deporte de Cuba y Ecuador. Lecturas: Educación física y deportes, 20(204), 323-9.
Sapag Chain, N.; Sapag Chain, R. y Sapag Puelma, J.M. (2014). Preparación y evaluación de proyectos. McGraw Hill.
Valdés, M. (2015). La evaluación de proyectos sociales: Definiciones y tipologías), Recuperado en junio 2016, de http://www.mapunet. org/documentos/mapuches/evaluacion_i mpacto_de_proyectos_sociales. pdf.
Viveros, C.A.N.; Hidalgo, G.J.G. y Vera, G.B. (2013). Diseño metodológico de la evaluación de proyectos energéticos bajo incertidumbre en precios: caso de cogeneración de energía en una empresa en Cali. Estudios Gerenciales, 29, pp.58-71.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Esta revista proporciona un acceso abierto inmediato a su contenido, basado en el principio de que ofrecer al público un acceso libre a las investigaciones ayuda a un mayor intercambio global de conocimiento.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that providing the public with free access to research supports a greater global exchange of knowledge.