Diagnosis of Knowledge Management in the Brisas Sierra Mar hotel

Authors

  • Ivón Sosa-Piedra Universidad de Oriente, Santiago de Cuba
  • Rosario León-Robaina Universidad de Oriente, Santiago de Cuba

Keywords:

knowledge management, intellectual capital, assessment of knowledge management and intellectual capital.

Abstract

The present investigation was made in order to evaluate the Knowledge in the Management at Brisas Sierra Mar Hotel, Santiago de Cuba. Due to this, it is being value the actual approaches that was utilized in the existent methodologies for the measurement conduct of the knowledge in the Enterprise Organizations. To fulfill these results we utilized different methods, technical, abilities and scientific investigation tools, such as: analysis-method, synthesis, historical logical, and inducement; technical as a team work, expert judgments, interviews and first and second class information review, as well as the informatics decision programs for the selection and validations of the experts, the Statistic Program for Social Sciences for Windows (SPSS) version 15.0 in indicting of the information. The investigation propitiated an evaluation of the actual situation of Brisas Sierra Mar Hotel, Santiago de Cuba and permitted to identify the stage of their main intellectual, placing them in an intermediate level.

References

Arrow, K. I. (1969). Classification notes on the production and transmission of technical Knowledge. American Economic Review, 52, pp. 29-35.

Arrow, K. I. (1974).The limits of Organization. Nueva York: Norton.

Bueno Campos, E. (2005). Fundamentos epistemológicos de dirección del conocimiento organizativo: desarrollo, medición y gestión de intangibles. Revista Economía Industrial, 357, pp.13-26.

Bueno Campos, E. (2013). El capital intelectual como Sistema generador de Emprendimiento e innovación. Revista Economía Industrial, 388, pp.15-22.

Cook, S. D. N. y Brown, J. S. (1999). Bridging epistemologies: The Generative Dance Between Organizational Knowledge and Organizational Knowing. Organization Science, 10(4), pp. 381-400.

Cuesta Santos, A.; Ramos Díaz, J. (2008). Contribución al diseño de la organización que aprende. Ingeniería Industrial, 29(2), pp. 1-9

Delgado Fernández, M. (2013). Guía de evaluación integrada de la innovación para las organizaciones. (7ma. edición). Escuela Superior de Cuadros del Estado y del Gobierno.

Delgado Fernández, M.; Pino Mejías, J.; Solís Cabrera, F.; Barea Barrera, R. (2008). Evaluación integrada de la innovación, la tecnología y las competencias en la empresa. Transferencia de tecnología, 47.

Díaz, M. (2011). Procedimiento metodológico para la medición y evaluación del capital intelectual. (Tesis de maestría inédita). Universidad de Oriente, Cuba.

EUROFORUM, (1998). Círculos del Conocimiento: El desafío de conservar talento. Fundación Iberoamericana del Conocimiento. Barcelona, España.

Gaver, W. W. (1996). Affordances for interaction: The socialis material for design. Ecological Psychology, 8(2), pp.111-129.

Gibson, J. (1979). The Ecological Approach to visual Perception. Nueva York: Houghcon Mifflin.

Gómez Hernández, M. (2009). Desarrollo de un modelo de evaluación de la gestión del conocimiento en empresas de manufactura. (Tesis doctoral). Universidad Complutense de Madrid, España.

González Ariza, A. L.; Castro, J. P.; Roncallo M. (2004). Diagnóstico de la gestión del conocimiento en una empresa grande de Barranquilla (Colombia), una actividad de vinculación cooperativa universidad - sector productivo. Ingeniería & Desarrollo, 16, pp 70-103.

González García, A.; Parés Ferrer, M. (2012). Gestión del Conocimiento en Cuba: diseminación de sus resultados de investigación, de 1997-2010. Ciencias de la Información, 43(3), pp. 23- 32.

Hayek, F. A. (1945). The use of Knowledge in society. American Economic Review, 35, pp. 519-530.

Johnson R.; Kuby P. (2012). Estadística Elemental 11na edición. Cengage Learning Editores SA.

Knight, F. H. (1921). Risk, Uncertainty and Profit. Nueva York: Hart, Schaffner & Mark.

Marshall, A. (1890). Principies of Economics. Londres: MacMillan and Co.

Barnard, C. I. (1938). The function of the Executive. Cambridge: Harvard University Press.

Peluffo, A.; Martha, B. y Catalán Contreras, E. (2002). Introducción a la gestión del conocimiento y su aplicación al sector público. (serie 22). Publicación de las Naciones Unidas.

Selznick, P. (1957). Leadership in Administration: a sociological interpretation. New York: Harper & Row.

Senge, P. et al. (1999). La quinta disciplina en la práctica. Barcelona: Ed. Granica.

Simon, H. A. (1947). Administrative Behavior. Nueva York: Mac Millan.

Simon, H. A. (1968). The Sciences of the Artificial, Cambridge: MIT Press.

World Travel & Tourism Council (2015). Travel & Tourism, The Economic Impact. Cuba.

Published

2017-06-30

Issue

Section

Artículos