Necesidad del control interno en las actividades académicas de las universidades ecuatorianas

Authors

  • Elizabeth Jacqueline Govea-Robinzón Universidad Técnica de Esmeraldas “Luis Vargas Torres”

Keywords:

internal control, academic directions, universities, academic management.

Abstract

Enterprises have been forced to produce more competitive goods and services due to the globalization of the economy. Under this situation, the internal control allows them to control and made efficient their operational activities. The university management is not immune to this requirement, which establishes that the internal control must be designed to guarantee the education’s quality; however, the Ecuadorian universities do not have norms and procedures to apply in those cases, so that the objective of this investigation is to formulate those regulations to optimize the academic activities in order to improve their services. For this reason, a diagnosis of internal control in academic directions of Technical University of Esmeraldas “Luis Vargas Torres” has been made and the results showed that inside the institution academic activities are realized without following norms.

References

AUDITOOL. (2017). Modelo COSO III, Marco Integrado de Control Interno. Recuperado http://www.cicinacional.com/images/Articulos/Guia_Marco_Integrado_de_Control_Interno_COSO_III.pdf

Casals y Associates, Inc. (2004). Módulo de Asistencia Técnica (TAM). Marco Integrado de Control Interno para Latinoamérica (MICIL)/Integrated Internal Control Framework for Latin America. https://www.poder-judicial.go.cr/.../marco-integrado-de-control-interno-para-Latinoamérica.pdf

Chacón, S., Pérez Gil, J., Holgado, F. y Lara, Á. (2001). Evaluación de la calidad universitaria: validez de contenido. Psicothema ISSN 0214 - 9915 CODEN PSOTEG. 2001. Vol. 13, nº 2, pp. 294-301 Copyright © 2001 Psicothema.

Commitee of Sponsoring Organizations of the Treadway Commision [COSO] (2013). Control Interno – Marco Integrado. Resumen Ejecutivo. Recuperado de https://www.ccpdistritocapital.org.ve/uploads/eventosanteriores/2050650b233dfc01de706425984d71e6f52ab720.pdf

Consejo de Evaluación, Acreditación y Aseguramiento de la Calidad de la Educación Superior [CEAACES]. (2016) Evaluación, acreditación y recategorización de universidades ecuatorianas. Recuperado de http://www.ceaaces.gob.ec/sitio/evaluacion-acreditacion-y-categorizacion-institucional-2015-2/

Consejo Ecuatoriano de Acreditación y Aseguramiento de la Calidad de la Educación Superior [CEAACES]. (2012). Suspendida por falta de calidad. El cierre de catorce universidades en Ecuador del 12 de abril 2012. Quito, Ecuador. Recuperado de: www.ceaaces.gob.ec/sitio/wp.../10/cierre-de-universidades-placas-ok.pdf

Consejo Ecuatoriano de Acreditación y Aseguramiento de la Calidad de la Educación Superior [CEAACES]. (2013). Informe sobre la Evaluación, Acreditación y Categorización de las Universidades Escuelas Politécnicas, Quito, Ecuador. Recuperado de: https://universidadsociedadec.files.wordpress.com/2014/04/ceaaces-informe-general-eval-accred-categn.pdf

Consejo Nacional de Evaluación y Acreditación de la Educación Superior del Ecuador – [CONEA]. (2009). Mandato Constituyente 14. Evaluación del Desempeño Institucional de las Universidades y Escuelas Politécnicas. Quito, Ecuador.

Contraloría General de la República. (2014). Marco Conceptual del Control Interno. Lima, Perú: Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit.

Estupiñán, R. (2015). Control interno y fraudes. Análisis de Informe COSO I, II y III con base en los ciclos transaccionales. (Tercera edición). México: ECOE Ediciones.

Instituto de Auditores Internos de Argentina (IAIA). (1975). Segunda Convención Nacional de Auditores Internos. Argentina.

Instituto Mexicano de Contadores Públicos [IMCP]. (1982). Normas y Procedimientos. Recuperado de http://fccea.unicauca.edu.co/old/tgarf/tgarfse83.html

Instituto Mexicano de Contadores públicos [IMCP]. (2013). Normas y procedimientos de Auditorias y Normas para atestiguar. Recuperado de www.oas.org/juridico/spanish/mesicic3_mex_anexo11.pdf

Normas y Procedimientos de Auditoría – NPA. (2015). Boletín 3050 Estudio y Evaluación del Control Interno. Recuperado de http://www.buenastareas.com/materias/nif-boletin-3050/0.pdf

Pacheco Olea, L.A. y Pacheco Mendoza, R. (2015). Evolución de la educación superior en el Ecuador. La Revolución Educativa de la Universidad Ecuatoriana. Pacarina del Sur, 23.

Rivas, G. (2011). Modelos contemporáneos de control interno. Fundamentos teóricos. Observatorio Laboral Revista Venezolana, 4(8), pp. 115-136.

Rivero, A. et al. (2015). Antecedentes y evolución del Control Interno. Su desarrollo en Cuba. Facultad de Contabilidad y Finanzas. (tesis de doctorado). Universidad de la Habana, Cuba.

Robbins, S. y Coulter, M. (2009). Administración. (décima edición). México: Pearson.

Universidad de Panamá. (2009). Guía para la elaboración de Manuales de Procedimientos. Dirección General para la Planificación y Evaluación Universitaria, Panamá.

Published

2018-01-15

Issue

Section

Artículos