Proposal for the design of a tourism operator for the Indigenous Organizations Federation at the foothills of Chimborazo

Authors

  • María Fernanda Miño-Freire Escuela Superior Politécnica de Chimborazo, Centro de Admisión y Nivelación, Riobamba https://orcid.org/0000-0001-8643-5969

Keywords:

Operator, planning, competencies, profitability, commercialization

Abstract

Ecuador, with natural attractions and rich ancestral culture, has numerous tourism operator agencies, not being in the Chimborazo region. A regional community operator, would ensure tour packages that, promoting natural beauty and cultural tradition, would generate work sources work and earnings. As design methodology, inquiries were applied that analyzed tourist preferences in the province and determined the market segment for travel agencies and operators. Some tools were designed for its administrative structure, flow chart, function manual for seven positions and competency matrices for the selection and training of the crew. In legal terms, the statutes, internal regulations and operating regulations were developed. In the financial field, their profitability was determined and a plan for promoting and marketing the packages was drawn up. The proposal meets the standards required for these companies and would guarantee their planning and direction by the communities.

References

1. Bernal, A. (2000). De la Exclusión a la Participación. Pueblos Indígenas y sus Derechos Colectivos en el Ecuador. Ecuador: Abya Yala
2. Cabanilla, E y Garrido, C. (2018). El Turismo Comunitario en el Ecuador. Evolución, Problemática y Desafíos. Quito: (s.e.).
3. Cárdenas, F. (2016). Producto turístico. México: Trillas.
4. Casanueva, C. y Gallego, M. (2016). Empresas y Organizaciones Turísticas. Madrid: Pirámide.
5. Escuela Superior Politécnica de Chimborazo y Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH. (2018). Hacia un manejo adaptativo de la Reserva de Producción de Fauna Chimborazo y su zona de amortiguamiento. Sistematización de la aplicación de la metodología Manejo Adaptativo de Riesgo y Vulnerabilidad en Sitios de Conservación (MARISCO). Quito.
6. Faraldo, J. (2016). Introducción a la Historia del Turismo. Madrid: Alianza
7. FOCIFCH. (2000). Plan de Desarrollo Local de la FOCIFCH (Federación de Organizaciones Indígenas de las Faldas del Chimborazo). Proyecto de Desarrollo de los Pueblos Indígenas y Negros del Ecuador (PRODEPINE). Ecuador.
8. Goeldner, C. y Ritchie, J. (2016). Turismo. Planeación, administración y perspectivas. México: Limusa.
9. Gómez, E. (2009). Ley de Turismo. Quito: Ediciones Legales.
10. Interconsulting Bureau, S. L. (2015). Planificación y Gestión de Recursos Humanos. Bogotá: ICB.
11. Lévy-Leboyer, C. (1997). Gestión de las competencias. Cómo analizarlas. Cómo evaluarlas, Cómo desarrollarlas. Barcelona: Gestión.
12. Martínez, A, (2019). El nuevo marco jurídico en materia ambiental en Ecuador. Estudio sobre el Código Orgánico del Ambiente. Actualidad J.
13. Martínez, B. y Rojo, R. (2016). Destinos Turísticos: Guía, información y asistencias turísticas. Agencia de viajes y gestión de eventos. Madrid: Paraninfo S.A.
14. Ministerio de Turismo y CETUR. (1999). Boletín de Estadísticas Turísticas. Encuestas realizadas en los aeropuertos de Quito y Guayaquil y en los puertos fronterizos. Ecuador
15. Ministerio de Turismo. (2014). Manual de Hospitalidad. Ecuador: ADS Services.
16. Miño, M. y Echeverría, R. (2019). Modelo de Gestión y su aplicación en pequeñas y medianas empresas de alojamiento. mktDescubre, 3, 125-128.
17. Panosso, A. (2012). Teoría del Turismo: conceptos, modelos y sistemas. México: Trillas.
18. Programa Regional de Bosques Nativos Andinos, Organización Suiza para el desarrollo y la cooperación (INTERCOOPERATION) y la Unión mundial para la naturaleza (UICN). (1995). Ecoturismo en el Ecuador. Trayectorias y desafíos. Quito: Argudo Hnos.
19. Smith, R. (1996). Manual de Ecoturismo. Para Guías y Comunidades Indígenas de la Amazonía Ecuatoriana. Quito: Abya Yala
20. Walker, J. (2015). Administración de la hospitalidad. México: Pearson educación, S.A

Published

2020-10-26

Issue

Section

Número Especial