Employability and professional competence: Challenges from teaching for the Academy-State-Company articulation

Authors

  • Julia Valencia-Grijalva Universidad San Ignacio de Loyola, Lima, Perú
  • Patricia Medina-Zuta Universidad San Ignacio de Loyola, Lima, Perú

Keywords:

Employability, Professional competence, Professionalizing competence,Teaching practice

Abstract

Employability is one of the essential factors in the development of economic and social processes, hence the university increasingly has to train professional skills aligned to a constantly changing socio-labor market. Given this, the constant preparation of the teacher is essential for their students to achieve real and effective learning that favors their employment. In this sense, the objective of the study is to analyze the possible challenges for the university teaching practice and as this is articulated with the formation of professional competences in the face of employability, the documentary review based on synthesis analysis and generalization is used as methods. abstraction, the main results reflect the need to enhance the reflective role of the teacher and their social commitment, promoting research and the systematization of good business practices, revealing as a dynamic nucleus the articulation of the Academy-State-Company triad.

References

Beneitone, P., Esquetine, C., Gonzales, J., & Maleta, M. (2007). Reflexiones y perspectivas de la Educación Superior en América Latina. (Informe Final). Universidad de Deusto.

Cañas, M., & Calderón, E. (2019). System for Competences' Development to Form an Engineering Profile on Undergraduate Student. Lima, Perú: Piura´s University. https://n9.cl/8qs0

Cardero, K., López, R., Silva, J. D., Deroncele, A. (2018). Configuración subjetiva del rol de gestor de cambio en organizaciones laborales en estudiantes de Psicología: Indicadores teóricos para su estudio. Revista Maestro y Sociedad. (Número especial 2018), 78-93. http://maestroysociedad.uo.edu.cu

Carvallo, C. (2005). Tribulaciones de un maestro desarmado. Diario educar.

Centro Interuniversitario de Desarrollo. (2004). Competencias de Egresados Universitarios. Santiago: Centro Interunivesitario de Desarrollo. doi:956-7106-45-2

Cepal. (2016). Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible Una oportunidad para América Latina y el Caribe. www.un.org/sustainabledevelopment/es

Cinda. (2020). Proyecto Educativo Nacional PEN 2036-EL RETO DE LA CIUDADANÍA PLENA. Lima: Minedu.

Cosme Casulo, J. (2018). Los Objetivos de Desarrollo Sostenible y la academia. Santiago, 22(8), 838-848.

Dávila, G., Leal, F., Comelin, A., Parra, M., & Varela, P. (2013). Conocimiento práctico de los profesores: sus características y contradicciones en el contexto universitario actual. Revista de la educación superior, 35-53.

De Vincenzi, A. (2012). La Formación Pedagógica Del Profesor Universitario. Un Desafío Para La Reflexión y Revisión De La Práctica Docente en el Nivel Superior. USAL Universidad de Salamanca, 111-122. doi:0214-3402

Deroncele Acosta, A., Anaya Lambert, Y., López Mustelier, R., & Santana González, Y. (2021). Motivación en empresas de servicios: Contribuciones desde la intervención psicosocial. Revista Venezolana De Gerencia, 26(94), 568-584. https://doi.org/10.52080/rvgluzv26n94.7

Deroncele Acosta, A., Gross Tur, R., & Medina Zuta, P. (2021). La autonomía pedagógica como potencialidad formativa en los actores educativos del aula. Revista Conrado, 17(79), 225-233. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1717

Deroncele Acosta, A., Gross Tur, R., & Medina Zuta, P. (2021). El mapeo epistémico: herramienta esencial en la práctica investigativa. Universidad Y Sociedad, 13(3), 172-188. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/2088

Deroncele, A. (2015). Estrategia educativa para la formación profesional integral del psicólogo en el contexto organizacional. https://bit.ly/3aDMnCd

Deroncele, A. (2017). Dinámica de la intervención psicosocial en el contexto organizacional. En Herramientas para la Intervención Psicosocial en el Desarrollo Humano en el Oriente Cubano, desde una Perspectiva Integradora. Editorial GRIN VERLAG. Alemania, (p. 174). http://www.grin.com/es/e-book/372153/herramientas-para-la-intervencion-psicosocial-en-el-desarrollo-humano-en

Deroncele, A., Nagamine, M., y Medina, D. (2020). Desarrollo del pensamiento crítico. Revista Maestro y Sociedad, 17(3), 532-546. http://maestroysociedad.uo.edu.cu

Deroncele, A., Suárez, C. y Del Toro, M. (2014). La construcción del contexto formativo en las organizaciones. Revista Colegio Universitario, 3(2).

Deroncele, A. (2020). Competencia epistémica del investigador. En A. M. de Vicente Domínguez y N. Abuín Vences (Coords). La comunicación especializada del siglo XXI (pp. 53-77). Madrid: McGraw-Hill. https://bit.ly/3ANOsWw

Deroncele Acosta, A. (2020). Paradigmas de investigación científica. Abordaje desde la competencia epistémica del investigador. Revista Arrancada, 20(37), 211-225. https://revistarrancada.cujae.edu.cu/index.php/arrancada/article/view/331/233

Estacio-Chang, M., & Medina-Zuta, P. (2020). Rol del docente para la formación en investigación. Maestro y Sociedad, 341-356.

González, B. (2020). La actividad del profesor universitario y su ideal de profesor. Conrado, 16(75), 291-298. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442020000400291&lng=es&tlng=es

Kumar, V. (2013). The Influence of Teacher’s Professional Competence on Students'Achievement. IOSR Journal of Engineering (IOSRJEN), 3(11), 12-18.

Largo Gaviria, V. (2016). El Problema del Indígena en Manuel Gonzáles Prada. Revista de Estudios Hispánicos, 41-56.

Larraín, A. (2010) Artículo de Reflexión DONALD SCHÖN: UNA PRÁCTICA PROFESIONAL REFLEXIVA EN LA UNIVERSIDAD.

Lavado, P., Oviedo, Nelson, Manrique, Gonzalo, & Martínez, Joan. (2018). Educación superior y empleo en el Perú: una brecha persistente. Lima: Foro Económico.

López, R. Deroncele, A. Cardero, K., y Legra, K. (2017). Hacia un enfoque psicosocial efectivo de autodesarrollo del sujeto. La subjetividad y la organización laboral. En el Libro: Herramientas para la Intervención Psicosocial en el Desarrollo Humano en el Oriente Cubano, desde una Perspectiva Integradora. Alemania: Editorial GRIN, p. 174. http://www.grin.com/es/e-book/372153/herramientas-para-la-intervencion-psicosocial-en-el-desarrollo-humano-en

Mariátegui, J. C. (1928). 7 Ensayos de Interpretación la Realidad Peruana. Fundación Biblioteca Ayacucho Venezuela.

Marrou, A. (mayo de 2012). José Antonio Encinas Franco. Tips de Investigación, 2(4), 1-30.

Martínez-Clares, P., & González-Morga, N. (2018). Teaching methodologies at university and their relationship with the development of Transversal competences / Metodologías de enseñanza en la universidad y su relación con el desarrollo de competencias transversales. Cultura y Educación, 1-21.

Medina Zuta, P., Deroncele Acosta, A. (2019). La construcción científico-textual en el posgrado: el desafío de la transdisciplinariedad y la reflexividad. Revista Maestro y Sociedad, 16(4), 829-838. Recuperado de: https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5015

Medina Zuta, P., Deroncele Acosta, A. (2019). La evaluación formativa desde el rol del docente reflexivo. Revista Maestro y Sociedad, 16(3), 597-610. http://maestroysociedad.uo.edu.cu

Medina Zuta, P., Deroncele Acosta, A. (2020). La práctica investigativa dialógico-reflexiva para orientar la problematización como operador epistémico de la construcción científico-textual. Revista Inclusiones, 7(2), 160-174.

Medina Zuta, P., y Deroncele Acosta, A. (2020). La práctica dialógico-reflexiva: una experiencia formativa en los procesos de construcción científico-textual en el postgrado. Órbita Pedagógica, 7(1), 37-46.

Merkt, M. (2017). The importance of academic teaching competence for the career development of university teachers: A comment from higher education pedagogy. GMS J Med Educ., 34(4).

Morillo, E. (s.f.). Reformas Educativas en el Perú del Siglo XX. Sf.

OIT. (2020). Aprendizaje permanente, formación por competencias, para la empleabilidad y la ciudadanía y género. https://www.oitcinterfor.org/general/aprendizaje-permanente-competencias

Perrenoud, P. (2001). La formación de los docentes en el siglo XXI. Revista de Tecnología Educativa, XIV(3), 503-523.

Sarabia-Altamirano, G. (2016). La vinculación universidad-empresa y sus canales de interacción desde la perspectiva de la academia, de la empresa y de las políticas públicas. Ciencia UAT, 10(2), 13-22.

SUNEDU. (2014). Ley Universitaria 30220. Lima.

Valdivia, M. (2007). Constantino Carvallo: Una vida de acción y pensamiento. Tarea, 64-67.

Villalaz-Castro, E., & Medina-Zuta, P. (2020). El currículo universitario peruano: aspectos complejos. Maestro y Sociedad, 121-136. http://maestroysociedad.uo.edu.cu

Published

2021-11-17

Issue

Section

Número Especial