Interdisciplinary Convergence of Organizational, Business Communication and Relationship Marketing

Authors

  • Tatiana Gómez-Reyes Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba
  • Maribel Brull-González Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba

Keywords:

Organizational communication, Business communication, relationship marketing, interdisciplinarity

Abstract

To carry out a study of the interdisciplinary convergence between Organizational, Business and marketing communication, a review of the theoretical assumptions and their connections at each stage is carried out, following the periodization of their conceptual development in each context. The objective is to demonstrate the need for an interdisciplinary discourse that allows the understanding of the meeting points of each of these disciplines in their respective fields of action. Likewise, it is intended to show that there are few theoretical studies on the interdisciplinary interrelation existing between organizational and business communication and marketing. On the other hand, from a methodological point of view, there are shortcomings in the explanation of integral models that take into account the interdisciplinarity of business communication and relationship marketing.

References

Andrade, Horacio. (2017). Comunicación Organizacional Interna. Ed. McGraw Hill. México.

Arango-Forero, G. (Diciembre de 2013). Comunicación digital: una propuesta de análisis desde el pensamiento complejo. Palabra Clave 16 (3), 673-697. https://palabraclave.unisabana.edu.co/index.php./palabraclave/article/view/3560

Berceruelo, B. (2011).Comunicación interna en la empresa. Ed. Wolter Kluwer. España S.A. Madrid.

Castañeda Betancur, S. (2019). Endomarketing y aprendizaje organizacional: una herramienta para la gestión. https://revistas.unal.edu.co/index.php.novum/article/view/76345

Castillo, A. (2010). Introducción a las Relaciones Públicas. Ed. Instituto de Investigaciones en Relaciones Públicas (IIRP).

Cees van Riel. (1997). Comunicación corporativa. Ed. Prentice Hall.

Chirinos, D. y Fuenmayor, Y. (2010). Estrategias de marketing interno para la productividad laboral aplicadas en las universidades privadas. Revista REDHECS, 5(9). https://ojs.urbe.edu.index.php/redhecs/issue/view/20

De Salas Nestares, Mª Isabel. (2012). La comunicación relacional en los entornos empresariales. Revista. FISEC-Estrategias – Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad Nacional de Lomas de Zamora Año VII, Número 17, pp 3- 21. https://www.cienciared.com.ar/ra/doc.php?n1743

Escobar Moreno, N. R. (2014). Comunicación integrada de marketing: un acercamiento a la evolución del concepto. Revista Semestre Económico, 17(35), 161-192. https://revistas.udem.edu.co/index.php/economico/article/view/937

Formanchuk, A. (2010). Comunicación interna2.0 Ediciones. Formanchuk y asociados. Buenos Aires. Argentina.

Fuentes Navarro, R. (2020). La investigación post-disciplinaria como alternativa en comunicación. RAE-IC. Revista de la Asociación Española de Investigación en Comunicación, 8 (15), 2-23. https://doi.org/10.24137/8.15.1

Goldhaber, Gerard (1994). Comunicación Organizacional. Ed. McGraw Hill. México.

Haber Guerra, Y. (2010). De los medios a la mediamorfosis. ¿Qué significa noticiar? Palabra Clave, 13(2), 357-367. https://palabraclave.unisabana.edu.co/index.php/palabraclave/article/view/1769

Inga Reyes, L. (2020). La comunicación integrada de marketing y participación enel mercado de la empresa Tejicroch SAC Ate. https://repositorio.ucv.edu.pe

Islas, O. (2008). El prosumidor. El actor comunicativo de la sociedad de la ubicuidad. Revista Palabra Clave, 11(1), 29-39. https://palabraclave.unisabana.edu.co/index.php/palabraclave/article/view/1413/1723

Islas, O. y Ricaurte, P. (2013). Investigar las redes sociales. Comunicación total en la sociedad de la ubicuidad. http://www.razonypalabra.org.mx/Libro_IRS/InvestigarRedesSociales.html

Kotler, P. (2000). Dirección de Marketing. Edición del Milenio. Ed. Prentice Hall. España.

León Llorente, C. (2020). Mujeres, comunicación interna e implantación de programas de conciliación e igualdad en las empresas españolas. Revista Internacional de Investigación en Comunicación, 134-149. https://dialnet.uniroja.es/servlet/articulo?codigo=7302726

Martínez Nocedo, Y. (2009). Hablemos de comunicación: Una aproximación a las dimensiones de la comunicación institucional. Ed. Logos.

Trelles Rodríguez, I. (2014). Comunicación Organizacional ¿ciencia, disciplina o herramienta? Ed. Logos.

Villafañe Gallego, J. (1999). Gestión Profesional de la Imagen Corporativa. Ediciones Pirámide.

Xifra, J. (2020).Comunicación corporativa, relaciones públicas y gestión de riesgo reputacional en tiempos de Covid19. http://profesionaldelainformacion.com/contenidos/2020/mar/xifra.pdf

Published

2021-12-07

Issue

Section

Número Especial