The internationalization of the curriculum in professional training

The internationalization of the curriculum in professional training

Authors

  • Yuleisis Ochoa-Nápoles Universidad de Oriente, Cuba
  • Adaris Parada-Ulloa Universidad de Oriente, Cuba
  • José Jaime Esqueda-Elizondo Universidad Autónoma de BAJA California, México

Keywords:

Curriculum, Internationalization and professional training

Abstract

Universities as an educational institution, it is the scenario par excellence for the training of a competent professional tempered to the new times, according to the political, social and cultural development in a universal way. In this sense, the internationalization of Higher Education in Cuba, today it is a matter of central importance, according to the pretensions of insertion in the dynamics of the processes in the world. The work presented aims to contextualize the internationalization of the curriculum based on the benefits that this theory provides, taking into account the peculiarities of the Universidad de Oriente (UO) from its potentialities and limitations that allow the development of a strategy that enhances the management of university processes, from careers, academic years and disciplines. The strategy will incorporate active learning processes, for this, theoretical and empirical methods have been applied,  that have made it possible to deepen the theoretical aspects in this regard, and identify the current conditions and future possibilities that the UO possesses, taking into account the criteria of the educational  agents that intervene in the different organizational levels.

References

Camejo Puentes, M. (2020). Guía Metodológica para el despliegue del modelo de gestión de la internacionalización del currículo. Mendive, 18(4), 808-823.

Corti, A. M., Oliva, D. L. y de la Cruz, S. (2015). La internacionalización y el mercado universitario. Revista de la Educación Superior, 44(174), 47-60. https://doi.org/10.1016/j.resu.2015.05.002

Gacel-Ávila, J. (2018). La dimensión internacional de la Educación Superior en América Latina y el Caribe. RIESAL-Universidad de Guadalajara-Erasmus.

Madera, L. I. (2018). Educación y desarrollo sostenible al 2030: internacionalización de la formación Docente en América Latina y el Caribe en Educación superior, internacionalización e inAmérica Latina y el Caribe. Universidad Nacional de Córdoba.

Martínez Pichardo, R. R. (2020). Internacionalización del currículum: ideas y avances en la práctica. Universidad de Matanzas.

Knight, J. (2010). Internacionalización de la Educación Superior: Nuevos desarrollos y Consecuencias No Intencionadas. http://www.iesalc.unesco.org.ve/index.php?option=com_content&view=article&id=2

Parada, A. (2019). Planeación estratégica para la internacionalización: necesidad y pertinencia. Universidad de Oriente.

Vaillant D., J. C. (2019a). La movilidad estudiantil en las universidades cubanas. Peculiaridades. Revista Santiago, (149), 304-319. https://revistas.uo.edu.cu/index.php/stgo/article/view/4956

Wit H. De, Jones, E. (2018). Internacionalización inclusiva: mejora de acceso y equidad. International Higher Education Rewiew, (94), 22-24. http://ceppe.uc.cl/index.php/publicaciones/ihe

Published

2022-06-09

Issue

Section

Artículos