Design of a procedure to assess and calculate the level of airport handling services
Keywords:
service level, airport handling, airport capacitiesAbstract
This research addresses issues related to determining the capabilities of companies of the tertiary sector and the service level. The goal of this research is: to design a procedure to assess the level of airport handling services. The procedure proposed allows assessing the level of airport handling services from a quantitative and qualitative perspective, starting from the use of econometric techniques (exponential isolation) to estimate the demand of handling services, the FISHER Survey for internal clients and the SERVQUAL Questionnaire for external clients. The quantitative analysis consists on calculating the airport capacities and their relation to demand; while, the qualitative analysis is based on the assessment of internal and external clients with regards to handling services.
References
2. Arca, R. (2009). Guía para la aplicación de una metodología común para el cálculo de capacidad de aeropuerto y sectores ATC para la Región SAM. Proyecto Regional: OACI RLA/06/901.Versión 1.0. Lima, Perú.
3. Chávez, L. (2016). Análisis de capacidad de la plataforma de estacionamientos del Aeropuerto Arturo Merino Benítez. Barcelona: Universidad Autónoma de Barcelona, Escuela de Ingeniería. Recuperado de https://ddd.uab.cat/pub/tfg/2016/169740/ChavezGarciaLaura-TFGAa2015-16.pdf
4. Corominas, A., Lusa, A. y Muñoz, N. (2005). Cálculo de la capacidad necesaria para obtener un nivel de servicio predeterminado. Gijón: IX Congreso de Ingeniería de Organización. Recuperado de https://adingores.sserver.es/congresos/web/uploads/cio/cio2005/metodos_cuantitativos//81.pdf
5. Duque, E. J. (2008). Revisión del concepto de calidad del servicio y sus modelos de medición. Recuperado de http://www.scielo.org.co/pdf/inno/v15n25/v15n25a04.pdf
6. Ramírez, C. A. (2018). Cálculo de capacidad de pista del Aeropuerto Internacional El Dorado. Bogotá: Universidad Santo Tomas. Recuperado de https://repository.usta.edu.co/bitstream/handle/11634/13061/2018camiloramirez.pdf?sequence=1&isAllowed=y
7. Roldán, I. A. (2017). El Nivel de Servicio en aeropuertos. Análisis del Aeropuerto de Sevilla bajo el antiguo y nuevo estándar. (Trabajo fin de grado). Universidad de Sevilla, Sevilla, España. Recuperado de http://bibing.us.es/proyectos/abreproy/91292/fichero/TFGFinal.pdf
Published
Issue
Section
License
Esta revista proporciona un acceso abierto inmediato a su contenido, basado en el principio de que ofrecer al público un acceso libre a las investigaciones ayuda a un mayor intercambio global de conocimiento.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that providing the public with free access to research supports a greater global exchange of knowledge.