Practical guide to entrepreneurship in times of pandemic, reflections from the peruvian context

Authors

  • Luis Miguel Olórtegui-Alcalde Universidad Privada del Norte, Lima, Perú
  • José Jorge Mauricci-Zuloeta Universidad Privada del Norte, Lima, Perú

Keywords:

entrepreneurship, pandemic, innovation

Abstract

This study aims to design a practical guide for those who wish to start or expand their business through added value. Entrepreneurship energizes the process of managing a new business, being necessary to mobilize aspects of the personality such as: creativity, enthusiasm, experience and an entrepreneurial attitude. This study has two sources of input: experience and documentary sources, aspects that were systematized to reflect on the practice of entrepreneurship in times of pandemic, identifying innovation as a differentiating element. It is evident that the entrepreneur must have tools that allow him to handle the pandemic as a development opportunity. It concludes by sharing a canvas that serves to give order and orientation when applied to an entrepreneurial idea.

References

Aguaiza, P. (2021). Propuesta de un modelo estratégico de negocio que oferte alimentos a base de granos andinos: caso La Verde. https://bit.ly/3DmlcHp

Alemán, A. C., Medina, P., Deroncele, A. (2020). La calidad docente en un marco de equidad: balance de las políticas educativas y su contextualización en la realidad peruana. Revista Maestro y Sociedad, 17(4), 762-782. https://bit.ly/3BgHgC5

Arellano, H. (2017). La calidad en el servicio como ventaja competitiva. Revista Científica Dominio de las Ciencias. 3. (Pp. 72-83). https://bit.ly/3FlLI5U

Belapatiño, V. y Perea, H. (2018). Innovación: una agenda pendiente. BBVA research. Perú. https://bit.ly/3FerUkI

Benavides, A. (2019). La nueva forma de hacer negocios, un comparativo de la cultura del emprendimiento entre México y Perú. La Vida & la Historia. 5(7), 90-96. https://bit.ly/3v1H6Nz

Bravo, L., Valenzuela, A., Ramos, P. y Tejada, A. (2019). Perspectiva teórica del diagnóstico organizacional. Gerencia. 24(88). https://bit.ly/3a7JSqE

Deroncele Acosta, A., Anaya Lambert, Y., López Mustelier, R., & Santana González, Y. (2021). Motivación en empresas de servicios: Contribuciones desde la intervención psicosocial. Revista Venezolana De Gerencia, 26(94), 568-584. https://doi.org/10.52080/rvgluzv26n94.7

Deroncele Acosta, A., Gross Tur, R., & Medina Zuta, P. (2021). El mapeo epistémico: herramienta esencial en la práctica investigativa. Universidad Y Sociedad, 13(3), 172-188. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/2088

Deroncele, A. (2020). Competencia epistémica del investigador. En A. M. de Vicente Domínguez y N. Abuín Vences (Coords). LA COMUNICACIÓN ESPECIALIZADA DEL SIGLO XXI (pp. 53-77). Madrid: McGraw-Hill. https://bit.ly/3ANOsWw

Deroncele, A. (2015). Estrategia educativa para la formación profesional integral del psicólogo en el contexto organizacional. https://bit.ly/3aDMnCd

Fuentelsaz, L. y Montero, J. (2015). ¿Qué hace que algunos emprendedores sean más innovadores? Universia Business. 47, 14-31. https://bit.ly/3FcYC63

García, J. (2020). Factores psicosociales y capacidad emprendedora en empresarios de la ciudad de Piura, 2019. https://bit.ly/3l8U1tu

Global Entrepreneurship Monitor y la Escuela Superior de Administración y Negocios. (2018). A nivel mundial, Perú es el país con mayor cantidad de emprendimientos en fase temprana, pero pocas logran consolidarse. Noticias y novedades de ESAN. https://bit.ly/3l4RMHv

Iglesias, M. y Vieira, S. (2019). Green Bean: una nueva propuesta saludable. https://bit.ly/2YqxZcI

Institut de Publique Sondage d'Opinion Secteur (2021). Emprendimiento en tiempos de pandemia. Chile. Recuperado de: https://bit.ly/3ouYPM6

Landazury, L., Jaafar, H., Cristofani, M. y Canales, R. (2018). Innovación y modelos de gerencia: su reflexión transformadora desde lo humano y el conocimiento. Espacios. 39(13). (Pp.20-34). https://bit.ly/2YusKsS

Martín, V. y Reyes, G. (2020). Desafíos y nuevos escenarios gerenciales como parte de la herencia del Covid-19. Gerencia. 25(90). (Pp.710-722). https://bit.ly/3lcjPVu

Medina, P., Deroncele, A. (2019). La construcción científico-textual en el posgrado: el desafío de la transdisciplinariedad y la reflexividad. Revista Maestro y Sociedad, 16(4), 829-838. https://bit.ly/3pEyVG1

Medina, P., Deroncele, A. (2020). La práctica investigativa dialógico-reflexiva para orientar la problematización como operador epistémico de la construcción científico-textual. Revista Inclusiones, 7(2), 160-174. https://bit.ly/3EmQsXz

Medina, P., y Deroncele, A. (2020). La práctica dialógico-reflexiva: una experiencia formativa en los procesos de construcción científico-textual en el postgrado. Órbita Pedagógica, 7(1), 37-46.

Olórtegui, L. y Vizcarra, G. (2020). Emprendimiento en tiempos de crisis. Perú. https://bit.ly/3A4vxpG

Ortiz, S. (2021). Formación emprendedora universitaria: más allá de los mitos. Emprendimiento con sentido de propósito. Monterrey: Editorial Digital Tecnológico de Monterrey. https://bit.ly/2WPCRb9

Palacios, M. L., y Deroncele, A. (2021). La Dimensión Socioemocional de la Competencia Digital en el marco de la Ciudadanía Global. Revista Maestro y Sociedad, 18(1), 119-131. https://bit.ly/3GqKjeA

Rubio, A. y Nicolás, C. (2020). Emprendimiento en épocas de crisis: Un análisis exploratorio de los efectos de la COVID-19. Small Business International. 4(2), 53-66. https://bit.ly/3uIjWeY

Vernaza, G., Vitale, G. y Quinteros, G. (2020). Innovación, emprendimiento e investigación científica. Ciencias sociales. 26(3). https://bit.ly/39YJRp4

Published

2021-11-04

Issue

Section

Número Especial

Most read articles by the same author(s)