Practical guide to entrepreneurship in times of pandemic, reflections from the peruvian context
Keywords:
entrepreneurship, pandemic, innovationAbstract
This study aims to design a practical guide for those who wish to start or expand their business through added value. Entrepreneurship energizes the process of managing a new business, being necessary to mobilize aspects of the personality such as: creativity, enthusiasm, experience and an entrepreneurial attitude. This study has two sources of input: experience and documentary sources, aspects that were systematized to reflect on the practice of entrepreneurship in times of pandemic, identifying innovation as a differentiating element. It is evident that the entrepreneur must have tools that allow him to handle the pandemic as a development opportunity. It concludes by sharing a canvas that serves to give order and orientation when applied to an entrepreneurial idea.
References
Aguaiza, P. (2021). Propuesta de un modelo estratégico de negocio que oferte alimentos a base de granos andinos: caso La Verde. https://bit.ly/3DmlcHp
Alemán, A. C., Medina, P., Deroncele, A. (2020). La calidad docente en un marco de equidad: balance de las políticas educativas y su contextualización en la realidad peruana. Revista Maestro y Sociedad, 17(4), 762-782. https://bit.ly/3BgHgC5
Arellano, H. (2017). La calidad en el servicio como ventaja competitiva. Revista Científica Dominio de las Ciencias. 3. (Pp. 72-83). https://bit.ly/3FlLI5U
Belapatiño, V. y Perea, H. (2018). Innovación: una agenda pendiente. BBVA research. Perú. https://bit.ly/3FerUkI
Benavides, A. (2019). La nueva forma de hacer negocios, un comparativo de la cultura del emprendimiento entre México y Perú. La Vida & la Historia. 5(7), 90-96. https://bit.ly/3v1H6Nz
Bravo, L., Valenzuela, A., Ramos, P. y Tejada, A. (2019). Perspectiva teórica del diagnóstico organizacional. Gerencia. 24(88). https://bit.ly/3a7JSqE
Deroncele Acosta, A., Anaya Lambert, Y., López Mustelier, R., & Santana González, Y. (2021). Motivación en empresas de servicios: Contribuciones desde la intervención psicosocial. Revista Venezolana De Gerencia, 26(94), 568-584. https://doi.org/10.52080/rvgluzv26n94.7
Deroncele Acosta, A., Gross Tur, R., & Medina Zuta, P. (2021). El mapeo epistémico: herramienta esencial en la práctica investigativa. Universidad Y Sociedad, 13(3), 172-188. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/2088
Deroncele, A. (2020). Competencia epistémica del investigador. En A. M. de Vicente Domínguez y N. Abuín Vences (Coords). LA COMUNICACIÓN ESPECIALIZADA DEL SIGLO XXI (pp. 53-77). Madrid: McGraw-Hill. https://bit.ly/3ANOsWw
Deroncele, A. (2015). Estrategia educativa para la formación profesional integral del psicólogo en el contexto organizacional. https://bit.ly/3aDMnCd
Fuentelsaz, L. y Montero, J. (2015). ¿Qué hace que algunos emprendedores sean más innovadores? Universia Business. 47, 14-31. https://bit.ly/3FcYC63
García, J. (2020). Factores psicosociales y capacidad emprendedora en empresarios de la ciudad de Piura, 2019. https://bit.ly/3l8U1tu
Global Entrepreneurship Monitor y la Escuela Superior de Administración y Negocios. (2018). A nivel mundial, Perú es el país con mayor cantidad de emprendimientos en fase temprana, pero pocas logran consolidarse. Noticias y novedades de ESAN. https://bit.ly/3l4RMHv
Iglesias, M. y Vieira, S. (2019). Green Bean: una nueva propuesta saludable. https://bit.ly/2YqxZcI
Institut de Publique Sondage d'Opinion Secteur (2021). Emprendimiento en tiempos de pandemia. Chile. Recuperado de: https://bit.ly/3ouYPM6
Landazury, L., Jaafar, H., Cristofani, M. y Canales, R. (2018). Innovación y modelos de gerencia: su reflexión transformadora desde lo humano y el conocimiento. Espacios. 39(13). (Pp.20-34). https://bit.ly/2YusKsS
Martín, V. y Reyes, G. (2020). Desafíos y nuevos escenarios gerenciales como parte de la herencia del Covid-19. Gerencia. 25(90). (Pp.710-722). https://bit.ly/3lcjPVu
Medina, P., Deroncele, A. (2019). La construcción científico-textual en el posgrado: el desafío de la transdisciplinariedad y la reflexividad. Revista Maestro y Sociedad, 16(4), 829-838. https://bit.ly/3pEyVG1
Medina, P., Deroncele, A. (2020). La práctica investigativa dialógico-reflexiva para orientar la problematización como operador epistémico de la construcción científico-textual. Revista Inclusiones, 7(2), 160-174. https://bit.ly/3EmQsXz
Medina, P., y Deroncele, A. (2020). La práctica dialógico-reflexiva: una experiencia formativa en los procesos de construcción científico-textual en el postgrado. Órbita Pedagógica, 7(1), 37-46.
Olórtegui, L. y Vizcarra, G. (2020). Emprendimiento en tiempos de crisis. Perú. https://bit.ly/3A4vxpG
Ortiz, S. (2021). Formación emprendedora universitaria: más allá de los mitos. Emprendimiento con sentido de propósito. Monterrey: Editorial Digital Tecnológico de Monterrey. https://bit.ly/2WPCRb9
Palacios, M. L., y Deroncele, A. (2021). La Dimensión Socioemocional de la Competencia Digital en el marco de la Ciudadanía Global. Revista Maestro y Sociedad, 18(1), 119-131. https://bit.ly/3GqKjeA
Rubio, A. y Nicolás, C. (2020). Emprendimiento en épocas de crisis: Un análisis exploratorio de los efectos de la COVID-19. Small Business International. 4(2), 53-66. https://bit.ly/3uIjWeY
Vernaza, G., Vitale, G. y Quinteros, G. (2020). Innovación, emprendimiento e investigación científica. Ciencias sociales. 26(3). https://bit.ly/39YJRp4
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Luis Miguel Olórtegui-Alcalde, José Jorge Mauricci-Zuloeta
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Esta revista proporciona un acceso abierto inmediato a su contenido, basado en el principio de que ofrecer al público un acceso libre a las investigaciones ayuda a un mayor intercambio global de conocimiento.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that providing the public with free access to research supports a greater global exchange of knowledge.