Procedure for the design of commercial offers in the San Juan Hotel of the Islazul chain

Authors

  • Anabel Peña-Suárez Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba

Keywords:

Innovation, commercial offers, customer satisfaction, profitability

Abstract

Having a portfolio of attractive offers in the hotel sector contributes to tourist facilities reaching higher levels of competitiveness and customer loyalty. The objective of the research was to design a procedure for the creation of innovative commercial offers that increase profitability and customer satisfaction at the Hotel San Juan. The criteria of experts, surveys, interviews and direct observation, allowed the development and application of the procedure for the scope of the objective. The activity matrices, General Electric and BCG, the Decision software, and the statistical package SPSS version 22.0 were used for data processing and analysis. The five commercial offers designed would contribute to increase profitability in the installation, customer satisfaction and income for this concept by 19.5%.

References

Barrionuevo Lozano, M. (2017). Estudio de la estrategia empresarial de Pepsico Inc. Doble Grado en Administración y Dirección de empresas, Universidad de Sevilla.

Del Real, M. (2021). Consumateca. Las ofertas comerciales qué son, derecho d los consumidores. Disponible en http://www.consumateca .com

Fischer De La Vega, L. E., y Espejo Callado, J. (2011). Mercadotecnia. Cuarta edición. McGraw-Hill Interamericana. Editors S.A. de Cv México DF.

Gee, S. (1981). Technology transfer, innovation and international competitiveness. Hoboken, NJ, U.S.A.¨John Wiley & Sons.

Haro Carrillo, Fernando Andrés; Córdova Rosas Nelson Claudio (2017). Importancia de la innovación y su ejecución en le estrategia empresarial. INNOVA Research Journal, 2017.

Lineamientos de la política económica y social de Partido y la Revolución (2021). Octavo Congreso del Partido Comunista de Cuba.

Manual de Oslo (2019) Propuesta de guía para recoger e interpretar datos sobre innovación tecnológica. Madrid, España. (3ra Edición)

Organización para la Cooperación y Desarrollo Económico (OCDE), (2005), “Innovación”. OCDE/EU/Eurostat.

Osborn, A. F. (1960). Imaginación aplicada. Madrid: Velflex.

Palomo, I.I. (2015). El diseño de valor en la oferta comercial. Disponible en http¨//es.linkedin.com

Pavón, J., & Goodman, R. A. (1981). La Planificación del desarrollo tecnológico: el caso español: proyecto modeltec. Centro para el desarrollo Tecnológico Industrial. Madrid 1981.

Rauda Calderón, Wilmer Alexis (15 de febrero de 2018). Importancia de la innovación en el sector turístico. Disponible en www.entornoturistico.com.

Schumpeter, (1934), citado por: de Sousa, B.M.B., & Dominique –Ferreira, S. (2012). La innovación de los processos. Diferenciación en los servicios turíticos. Estudios y perspectivas en turismo. 21(4), 963-976.

Toledo (2021) La importancia de la innovación. Disponible en http:// www.prezi.com

Published

2021-12-16

Issue

Section

Número Especial