Creation of virtual stores to improve sales of businesses in rural areas of San Vicente Canton
Creation of virtual stores to improve sales of businesses in rural areas of San Vicente Canton
Keywords:
Virtual store, entrepreneurship, profitability, business, trainingAbstract
The objective of this research focused on analyzing the creation of virtual stores for small businesses in rural areas of the San Vicente Canton, this was developed in the province of Manabí, in the San Vicente Canton. The study was developed in three phases to facilitate a dynamic investigation. The survey designed with strategically formulated questions showed a reliability of 0.72, considered good, and a validity of 0.699 between the acceptability standards. The population surveyed were the inhabitants of the San Vicente Canton, through a simple random sampling for a total of 42 people belonging to the rural communities of the Canton. The most limiting problem in the results obtained is represented by the owners of the enterprises that work empirically, that is, they do not have professional training or training according to the needs currently required to be competitive against businesses that have already been professionally developed.
References
Borja, A., Carvajal , H., & Vite , H. (2020). Modelo de emprendimiento y análisis de los factores determinantes para su sostenibilidad. Revista Espacio, 41. http://www.revistaespacios.com/a20v41n24/a20v41n24p15.pdf
Cañarte, L., Marcillo, Y., Leones, J., & Márquez, A. (2020). El emprendimiento como estrategia o necesidad en el desarrollo productivo de Ecuador. FIPCAEC, 80. https://fipcaec.com/index.php/fipcaec/article/download/297/523/
Carvajal, V., Nogueira, D., Lemoine , F., & Mieles, V. (2021). Emprendimientos frente al Covid-19: impactos, reacciones y redes de apoyo personal y digital. Uleam Magazine, 7. https://revistas.uleam.edu.ec/documentosbahia/EMPRENDIMIENTOS%20FRENTE%20AL%20COVID-19.pdf
Franco, J. (2019). Creación de una tienda virtual para la comercialización de material escolar adaptado para personas con lateralidad zurda en la provincia de tungurahua. Universidad Técnica de Ambato, Ambato. http://repositorio.uta.edu.ec/jspui/bitstream/123456789/29887/1/559%20O.E..pdf
Freire, M., Peralta, P., & Tigrero, F. (Diciembre de 2019). Emprendimiento rural e impacto en el desarrollo económico y sociocultural: comunas Libertador Bolívar, Cadeate y San Pablo, cantón Santa Elena, Ecuador. Revista Científica y Tecnológica UPSE. https://incyt.upse.edu.ec/ciencia/revistas/index.php/rctu/article/view/447/367
Giraldo, P., Lopera, M., & Cardona , M. (2020). La asociatividad comunitaria para el emprendimiento rural: la experiencia de tres asociaciones del corregimiento de Tribunas Córcega, Pereira. Estudos Sociedade e Agricultura, 210. doi: 10.36920/esa-v28n1-9
González , E. (2021). COMECSO. Emprendimiento de proyectos productivos como mecanismo de gobernanza en zonas rurales: https://www.comecso.com/wp-content/uploads/VIICNCS/pdfs/Vol4_FormacionFinal.pdf#page=151
Guerrero, N. (2018). Creación de una tienda virtual comercializadora de prendas de vestir para damas y caballeros en la ciudad de ibarra provincia de imbabura. Universidad Técnica del Norte. http://repositorio.utn.edu.ec/bitstream/123456789/8732/1/02%20ICO%20661%20TRABAJO%20DE%20GRADO.pdf
Lemoine Quintero, F. Á., Andrade Brito, A. T., Pallaroso Macías, E. G., García Morán, J. A., Risco Hernández, L. D., Bailón Baird, M. J., Carbache Mora, C. A. (2021). Posicionamiento de una marca: directrices emprendedoras desde la óptica estudiantil. Fundacion Editorial Munayi. https://munayi.uleam.edu.ec/wp-content/uploads/2021/07/posicionamiento-de-marca-lemoine.pdf
Lemoine Quintero, F. Á., Delgado, Y., & Hernández, N. (2018). Análisis de la actividad comercial para la sostenibilidad en los negocios del Cantón Sucre. Ciencias Administrativas, 2. http://www.scielo.org.ar/pdf/cadmin/n15/2314-3738-cadmin-15-97.pdf
Montenegro, A., Medina, P., Calvache , C., Ballestero, L., Moreno Frías, T., & Moreno, T. (2019). Modelo para el montaje de una tienda. Revistas Espacios., 4,5,6.
Morales, P. C. (2021). Campaña de marketing 360° para promoción de tienda virtual de alquiler de vestidos de fiesta para la Empresa Caro Fashion. Universidad Laica Vicente Rocafuerte de Guayaquil. http://repositorio.ulvr.edu.ec/bitstream/44000/4508/1/T-ULVR-3669.pdf
Mulford, M., Vergara, L., & Plata de Plata, D. (2014). Tienda virtual: social market Colombia. Multiciencias.
Núñez , J. (2020). Creación de una tienda virtual para la comercialización de productos en la empresa Núñez Corporation. Universidad Técnica de Ambato. https://repositorio.uta.edu.ec/jspui/bitstream/123456789/31542/1/787%20MKT.pdf
Oyarvide, H., Nazareno , I., Roldán, A., & Ferrales, Y. (2016). Emprendimiento como factor del desarrollo turístico rural sostenible. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2306-91552016000100006
Parra, L., Martínez, M., & Narváez, C. (2019). Emprendimiento Rural Caracterización en el Valle del Cauca y el Quindío. Sello Editorial UNICUCES. http://www.unicuces.edu.co/biblioteca/2019/LIBRO%20EMPRENDIMIENTO%20RURAL%20%20%20003.pdf
Rodríguez, R. (2018). Creación de una tienda virtual para comercializar artesanías elaboradas a base de madera reciclada en el cantón Quero, provincia de Tungurahua. Universidad Técnica de Ambato. http://repositorio.uta.edu.ec/jspui/bitstream/123456789/28862/1/723%20MKT.pdf
Salazar, J. (2010). Elaboración y validez del instrumento para medir calidad de vida en el trabajo. https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net/56231844/fulltext_stamped-with-cover-page-v2.pdf?Expires=1654098735&Signature=b-zgRY7Y4UTYyhRr7QubSdfz9nVtYzvYZ62fcnpmk0llHvvZ8XbEg71rPBXA681WSTtOvOVXb9w0hncttv55v2~VPLZPKNiEI9b07fyOFeW04q2R~T8cXAFnNyNCBGigIW3M3gnns~7
Sisalema, A., Carvajal , G., Lemoine, F., & Espinoza, M. (2020). Contribución de la transferencia de tecnología a través del proyecto de vinculación con la sociedad: “Los Passaos emprenden con historia. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5241/4763
Souza, I. d. (2019). Guía de la tienda virtual: qué es exactamente, cómo crear una y de qué manera funciona. https://rockcontent.com/es/blog/tienda-virtual/
Valdez , M. (2016). Licenciado en gastronomia. estudio de factibilidad para la creacion de una tienda especializada en la produccion de mermelada, salsas, aderezos y condimentos elaborados a partir de materia prima ecuatoriana. http://dspace.udla.edu.ec/bitstream/33000/5742/1/UDLA-EC-TLG-2016-09.pdf
Vega, J. W. (2020). Plan de negocio para la creación de una tienda online de articulos tecnológicos. Universidad EAN. https://repository.ean.edu.co/bitstream/handle/10882/9985/VegaJose2020.pdf?sequence=1
Vera , M. (2018). Análisis de factibilidad de la implementación de una tienda virtual para la expansión de una empresa de bisutería fina. Universidad Catolica de Santiago de Guayaquil. http://repositorio.ucsg.edu.ec/bitstream/3317/11321/1/T-UCSG-PRE-ESP-CFI-494.pdf
Villacís, G. (2018). Desarrollo de tienda virtual que proporcione sugerencias de compra por medio de machine learning para la empresa deporpas s.a. Universidad de Guayaquil. http://repositorio.ug.edu.ec/bitstream/redug/26702/1/B-CISC-PTG-1426%20Villac%c3%ads%20Valarezo%20Gabriel%20Antonio.pdf
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Sandra Ximena Zambrano-Vargas, Ericka Vanessa Almeida-Lino
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Esta revista proporciona un acceso abierto inmediato a su contenido, basado en el principio de que ofrecer al público un acceso libre a las investigaciones ayuda a un mayor intercambio global de conocimiento.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that providing the public with free access to research supports a greater global exchange of knowledge.