Financial education in primary school children
Financial education in primary school children
Keywords:
Basic Education, Finance, Elementary Concepts, and financial educationAbstract
When developing research on finances, one thinks of physical and intellectual maturity, the reality is that it has become an indispensable discipline for every human being regardless of their age. The objective of this research is: to spread the elementary concepts of financial education in children of basic education (children from 6 to 11 years old). The methodology is descriptive, cuasi-experimental, and transversal, with a mixed approach. A nine-item questionnaire with a reliability of 0.80 Cronbach's alpha is used. The results allow accepting the research hypothesis which specifies that financial education affects decisions and the most outstanding conclusions are: that children have a propensity to save, they identify that saving allows them to face the future, for necessary and unforeseen expenses and who would like to know more about finances.
References
Arrubla, M. (2016). Finanzas y educación financiera en las empresas familiares pymes. Revista de Investigaciones de la Escuela de Administración y Mercadotecnia, 20-35.
Camacho, E. (2010). El universal. www.eluniversal.com.mx
Carangui, V. (2017). Finanzas personales: la influencia de la edad en la toma de decisiones financieras. Revista Kilkana Sociales.
Cartagena, E. (2008). La educación financiera, como un pilar para el desarrollo financiero de los países: una aplicación para El Salvador. Tópicos Económicos.
Cornejo, E. (2017). Endeudamiento y educación financiera del adulto joven en Chile. Revista académica y negocios, 12-32.
Damián, J. (2010). La enseñanza de temas financieros en educación básica. Universidad Juárez Autónoma de Tabasco.
Domínguez, J. (2015). Educación financiera para jóvenes: una visión introductoria. eXtoikos, 3-7.
Gómez, M. (2009). Educación financiera: retos y lecciones a partir de experiencias representativas en el mundo. Publicaciones de capital.
INEGI. (2019). Censo Económico. INEGI.
López, J. D. (2012). La insolvencia personal o familiar en España. Revista Retos II, 189-200.
Lusardi, A. M. (2011). Optimal financial literacy and saving for retirement. Wharton school pension research council working, 11-20.
Márquez, D. R. (2018). La gerencia milenial se identifica con la pera del olmo. Revista Mediterranea de Comunicación, 159-172.
Marroquin, E. (2017). Distribución de los gastos personales de los habitantes en Distritos. Ciencia América, 8-15.
Mundial, B. (2017). Encuentro Nacional de Educación financiera. Banco Mundial.
OCDE. (2005). Mejorar la educación financiera: Análisis de problemas y políticas. OCDE.
OCDE. (2018). Mejorar la Educación financiera: Análisis de problemas y políticas. OCDE.
Sánchez, M. (2019). Educación financiera www.uhu.es/cine.educación/figuraspedagogia/0_paulo_freire.html
Sarmiento, M. (2005). Cómo facilitar el despertar financiero en los niños y niñas. El manual moderno.
Soler, P. (2017). Estudio preliminar del perfil comparativo del control financiero en jóvenes. Ciencias Psicológicas, 24-38.
Tafur, C. (2009). Bancarización: una aproximación al caso colombiano a la luz de América Latina. Estudios Gerenciales, 13-37.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Gloria Ramírez-Elias
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Esta revista proporciona un acceso abierto inmediato a su contenido, basado en el principio de que ofrecer al público un acceso libre a las investigaciones ayuda a un mayor intercambio global de conocimiento.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that providing the public with free access to research supports a greater global exchange of knowledge.