Corporate Social Responsibility: a proposal for its assessment in Cuban hotel facilities
Keywords:
corporate social responsibility, responsible performance, corporative strategy.Abstract
The present article, after addressing the fundamental elements that characterize the corporate social responsibility approach, proposes a procedure for its evaluation in Cuban hotel facilities through the use of instruments based on indicators developed for this purpose. The study focuses on measuring the degree of social responsibility and the level of responsible performance that allows the installation management to properly align the practices of social responsibility with the installation strategy.References
Carroll A. (2004). Managing ethic ally with global stakeholders: A present and future challenge. Academy of Management Executive, 18(2), pp.114-120.
Fernández MT y Cuadrado Marqués, R. (2011). La responsabilidad social empresarial en el sector hotelero. Revisión de la literatura científica. Cuadernos de Turismo, 28, pp.47-57.
González, A.Y. y Robaina, D. (2014). Análisis de la Responsabilidad Social Empresarial basado en un modelo de Lógica Difusa Compensatoria. Revista de Ingeniería Industrial, 36(1), pp.58-69.
Global Reporting Initiative [GRI]. (2013): G4 Sustainability reporting guidelines. https://www.globalreporting.org/standards/g4/Pages/default.aspx
Kowszyki, Y. (2012). Enseñanza de la Responsabilidad Social Empresarial. Retos de las universidades de Iberoamérica. (Primera edición). Buenos Aires: Editorial Sudamericana.
Jarzabkowski, P (2015). Towards a social-practice theory of competition. Academy of Management Proceedings, pp. 720-725. doi: 10.5465/AMBPP.2015.102
Levy, S.E. y Park, S.Y (2009). Corporate social responsibility and customer satisfaction among US publicly traded hotels and restaurants. International Journal of Hospitality Management, 28(4), pp.635-637.
Levy, S.E. y Park, S.Y. (2011). Analysis of CSR activities in the lodging industry. Journal of Hospitality and Tourism Management, 18(1), pp.147-154.
Mariño Romero, J. (2015). La responsabilidad social corporativa (RSC) en el sector hotelero: propuesta de una medida del desempeño a través de variables de marketing. (Tesis de doctorado). Universidad de Extremadura, España.
Medina, L. (2012). Una aproximación a la reputación en línea de los establecimientos hoteleros españoles. Papers de Turisme, 52, pp.63-88.
Peña, D., Guevara, A. y Fraiz, J. (2016). La investigación de la responsabilidad social empresarial en el sector hotelero. Análisis y revisión de la literatura científica. Revista Turismo y Sociedad, 18-29.
Pérez. A. (2015). Gestión del conocimiento y orientación al marketing interno en el desarrollo de ventajas competitivas en el sector hotelero. Investigaciones Europeas de Dirección y Economía de la Empresa, 21(2), pp.84-92.
Sethi, S. (1975). Dimensions of corporate social performance: An analytical framework. California Management Review, 17(3), 58-64.
Vaca Acosta, R.M. (2012): Responsabilidad social corporativa en las cadenas hoteleras españolas: factores determinantes de su nivel de desarrollo y consecuencias. Universidad de Huelva, España.
Zanfardini, et al., (2015). Calidad en hoteles de montaña: Caso: San Martin de los Andes, Patagonia, Recuperado de http://170.210.83.98:8080/jspui/handle/123456789/399
Downloads
Published
Issue
Section
License
Esta revista proporciona un acceso abierto inmediato a su contenido, basado en el principio de que ofrecer al público un acceso libre a las investigaciones ayuda a un mayor intercambio global de conocimiento.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that providing the public with free access to research supports a greater global exchange of knowledge.