Organizational change: necessity for the Eastern Territory Maritime Administration

Organizational change: necessity for the Eastern Territory Maritime Administration

Authors

  • Guillermo José Mérida-Cala Administración Marítima del Territorio Oriente, Cuba
  • Maricela Arias-Madrazo Universidad de Oriente, Cuba

Keywords:

Port Development Fund, Port Rights, Organizational Change

Abstract

Ports constitute an important link in the economy by moving large volumes of goods and services inserted in the supply chain. Large financial investments are required for infrastructure, modernization and maintenance, which is done internationally through the creation and promotion of funds from financial groups. In Cuba, it is the State that administers these resources (except for the Mariel Development Zone), to protect the life of the seafarer, the environment, plan and seek financing alternatives, to undertake investments aimed at increasing its competitiveness. Achieving efficiency in port activity in Cuba requires substantive changes; the objective of this work is to base theoretically and conceptually, the organizational changes that to contribute to the formation of the Port Development Fund, self-finance and fulfill its mission. For this, documentary research methods, econometric techniques and others typical of the port system were applied, as well as the statistical software SSPS v25.

References

ANAVE. (2020). Mercados deprimidos en 2020 y gran incertidumbre para 2021. Editorial. Asociación de Navieros de España (ANAVE).

Buiza Camacho, M. G. (2015). Análisis y propuesta de acción metodológica hacia la gestión integrada y sostenible de los puertos en el área del mediterráneo. [Tesis de doctorado. ETS ingenieros industriales (UNED)]. http://e-spacio.uned.es/fez/eserv/tesisuned:IngInd-Mgbuiza/BUIZA CAMACHO_MariaGracia_Tesis.pdf

Cerbán, M., Piniella, F. (2011). Las grandes rutas del comercio mundial. IECA-Información Estadística y Cartográfica de Andalucía. Junta de Andalucía. https://www.academia.edu/18634489/Las_Grandes_Rutas_del_Comercio_Mundial

CEPAL. (2016). Reflexiones sobre el futuro de los puertos: del estrés actual al cambio y la innovación del futuro. www.cepal.org/transporte

Chiavenato, I (2009). Comportamiento organizacional. La dinámica del éxito de las organizaciones. Mc Graw Hill Educación.

Decreto-Ley 230/2002 de Puertos. (2002). Gaceta Oficial República de Cuba, no 48, Edición ordinaria, 13 septiembre 2002.

Gobierno de España. (2014). Informe anual 2013. Observatorio de la Logística y el Transporte en España. https://observatoriotransporte.mitma.es/ recursos_otle/informeotle2013v021.pdf

PCC. (2017). Lineamientos de la política económica y social del Partido y la Revolución aprobados en el VII y VIII Congresos del PCC. http://www.granma.cu/file/pdf/especiales/Conceptualizaci%C3%B3n%20y%20Lineamientos%20actualizados.pdf

Maldonado, J. A. (2019). El cambio organizacional. https//www.academia.edu/El_cambio_Organizacional.pdf. pp129

Porret, M. (2010). Gestión de personas: Manual para la gestión del capital humano en las organizaciones. Libros profesionales de Empresas. ESIC Editorial.

Rúa, C. (2006). Los puertos en el transporte marítimo. Enginyeriad’Organització i Logística Industrial. https://upcommons.upc.edu/bitstream/handle/2117/289/8.%20Rua.pdf;jsessionid=C18F3C2340B2D9B595B3283168FC3301?sequence=1

Sánchez, R. J. y Weikert B., F. (2020). Logística internacional pos-pandemia: Análisis de la industria aérea y la de transporte marítimo de contenedores. CEPAL.

UNCTAD. (2014). Revista del transporte marítimo 2014. Naciones Unidas.

Published

2022-08-07

Issue

Section

Artículos