Methodology to develop a training program as a tool for energy management
Keywords:
energy education, training action, energy issues, knowledge management.Abstract
The paperaims to present the methodology to develop a training program improve labor skills that enhance the efficient use of energy resources, which aims to make training a timely and meet the training needs as they arise and that the protagonist of it is he who receives training. It is based on the training-action and action research method and model for evaluating training Krikpatrick, it evaluates four levels, reaction, learning, behavior and results. The methodology is structured in three stages: 1) diagnosis of knowledge, 2) intervention based on the results and 3) evaluation and feedback for continuous improvement. Each stage has identified the objectives and implementation tools. Evaluation is transverse to the entire program and it is through it that decisions for feedback loops are taken.References
Arrastía Ávila, M.A. (2006).Educación energética de respeto ambiental. Revista Energía y Tú, 35, pp.8-13.
Castro Montaña, J.E. (2013). Argumentos para una educación energética en Colombia: Entre lo planetario, lo contextual y la no transferencia. Revista Virtual EDUCyT, 15 pp. 41-67
Castro Montaña, J.E. y Gallego Torres, A.P. (2015). La educación energética una prioridad para el milenio. Revista Científica, 1(21), pp.97-110.
Colmenares Escalona, A.M. (2012). Investigación−acción participativa: una metodología integradora del conocimiento y la acción. Voces y Silencios, 3(1), p.331-338.
Gallego Torres, A.P. y Castro Montaña, J.E. (2014). Sobre el rol innovador de la educación energética para la investigación en ingeniería. Ingeniería, 19(2), pp. 147–163.
Klaus, N. y Rivas, R. (2008). Gestión del conocimiento. Una guía práctica hacia la empresa inteligente. LibrosEnRed. Recuperado de https://www.google.com.cu/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwiio7n-9JbYAhVKeyYKHS7CDFUQFgglMAA&url=http%3A%2F%2Fwww.librosenred.com%2Flibros%2Fgestiondelconocimientounaguiapracticahacialaempresainteligente.html&usg=AOvVaw1fitLjXMSjtlVxkH9yYKgI
Salinero Martín,M.Y. ySimoesPinto, F.J. (2007). La formación continua en las organizaciones: un valor intangible crucial de la gestión del performance. En Decisiones basadas en el conocimiento y en el papel social de la empresa: XX Congreso anual de AEDEM. España: Editorial: Asociación Española de Dirección y Economía de la Empresa.
Persson, J. yGrönkvist, S. (2015). Drivers for and barriers to low-energy buildings in Sweden.Journal of CleanerProduction, 109, pp.296-304. Recuperado dehttp://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0959652614010336
Pineda Herrero, P. (2000). Evaluación del impacto de la formación en las organizaciones.Educar, 27, pp.119-133. Recuperado de http://ddd.uab.cat/record/1094
Salinero Martín, M.Y. (2009). La Formación Profesional como fuente de ventaja competitiva para las empresas y como oportunidad de empleo. Revista del Instituto de Estudios Económicos, 2, pp.43-67. Recuperado de http://europa.sim.ucm.es/compludoc/AA?articuloId=678489
Trianni A, Cagno, E (2012). Dealing with barriers to energy efficiency and SMEs: some empirical evidences. Energy, 37(1), pp. 494-504. Recuperado de http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0360544211007237
Downloads
Published
Issue
Section
License
Esta revista proporciona un acceso abierto inmediato a su contenido, basado en el principio de que ofrecer al público un acceso libre a las investigaciones ayuda a un mayor intercambio global de conocimiento.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that providing the public with free access to research supports a greater global exchange of knowledge.