Application of a procedure for labor competencies in the integrated management of human capital
Keywords:
human capital, labor competencies, performance evaluation, training.Abstract
Today the companies have to make in front of the quick evolution of their competitive environment, not only in terms of knowledge and technologies, but also in terms of job skills. Consequently, the Integrated Management of Human Capital based on the management of labor competencies, in Cuba, has modified the management approach and work performance, gradually evolving towards a view of competent personnel. The objective of this study is to apply a procedure for the management of labor competencies that integrates the subprocesses performance evaluation and training and development. Different research methods and techniques are used, such as, Delphi per rounds, holistic approach, performance observation, interviews and surveys. The result was the job competency profile and the competency standard for the Consultant position, as well as a formative actions program, strategically aligning the individual performance with the organizational performance.References
Bermejo Salmon, M. (2015). Procedimiento Estratégico para alinear las Competencias Laborales a la Organización del Trabajo en TRANSTUR S.A. Santiago de Cuba. (Tesis inédita de doctorado). Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba.
Bermejo Salmon, M (2017). Alineamiento de las competencias laborales desde un enfoque sistémico. Retos de la Dirección, 11(1), pp. 63-64.
Consejo de Ministros. (18 de febrero, 2013). Decreto Ley No. 252 Sobre la Continuidad y el Fortalecimiento del Sistema de Dirección y Gestión Empresarial Cubano. Decreto No. 281 Reglamento para la Implantación y Consolidación del Sistema de Dirección y Gestión Empresarial Estatal. Gaceta Oficial de la República de Cuba, 007 Ordinaria. Recuperado de: http://www.economiasnci.gob.mx/politicacomercial/archivos/Decreto%20281-%202013.pdf
Consejo de Ministros. (2014). Ley 116 Código de Trabajo. Decreto 326 Reglamento del Código de Trabajo. Gaceta Oficial de la República de Cuba, 29 Extraordinaria. Recuperado de: http://www.gacetaoficial.gob.cu
Partido Comunista de Cuba. (2016). Documentos del VII Congreso del PCC (Tabloide especial). Recuperado de http://www.cubadebate.cu/wpcontent/uploads/2016/05/Conceptualizacion-Modelo-Economico-Social-CubanoDesarrollo-Socialista.pdf
Cuesta Santos, A. (2010). Tecnología de Gestión de Recursos Humanos. (Tercera reproducción). La Habana: Editorial Félix Varela.
Ibarra Almada, A. (1997). Formación basada en competencia laboral: situación actual y perspectivas. Recuperado de: http://www.oitcinterfor.org/sites/default/files/file_publicacion/libmex.pdf#page=35
Mertens, L. (2014). DACUM (Desarrollo de un Currículum) y sus variantes. Recuperado de: http://www.cinterfor.org.uy/public/spanish/region/ampro/cinterfor/temas/complab/
Monroy Malagaldi, D. (2011). Internacionalización de las IES en México: un estudio por comparación de casos en la participación del Proyecto ALFA. México: Turning.
Morales Cartaya, A. (2009). Capital Humano, hacia un sistema de gestión en la empresa cubana. La Habana: Editorial Política.
Suárez Caimary, I. (2015). Aplicación de un procedimiento con enfoque holístico para las competencias laborales en la gestión integrada de capital humano del Centro de Información y Gestión Tecnológica, Santiago de Cuba. (Tesis inédita de maestría). Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba.
Vargas Zúñiga. F. (2004). 40 preguntas sobre competencia laboral. Montevideo, CINTERFOR/OIT, Centro Interamericano para el Desarrollo del Conocimiento en la Formación Profesional.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Esta revista proporciona un acceso abierto inmediato a su contenido, basado en el principio de que ofrecer al público un acceso libre a las investigaciones ayuda a un mayor intercambio global de conocimiento.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that providing the public with free access to research supports a greater global exchange of knowledge.